De meest voorkomende binnenvaart schepen op een rij

Een binnenvaartschip is een niet-zeewaardig vaartuig dat goederen over de binnenwateren (zoals rivieren, kanalen en meren) vervoert. Dit klinkt eenvoudig maar er zijn vele soorten binnenvaartschepen die ons land doorkruisen en grenzen overvaren op de binnenwateren. En op al die verschillende schepen werkt binnenvaart personeel in afwisselende en uitdagende functies. Maar wat zijn de meest voorkomende binnenvaart schepen?

Droge ladingschepen

Droge lading schepen zijn vaak voorzien van ‘luiken’ zodat het ruim afgesloten kan worden om zo de lading droog te kunnen houden. Deze schepen vervoeren stukgoed of droge bulk, zoals graan, ertsen, kolen of veevoeders. Er zijn tegenwoordig ook droge lading schepen die speciaal bedoeld zijn voor het vervoer van containers. Zij hebben een in hoogte verstelbaar stuurhuis om over hoge lagen containers heen te kunnen kijken.

Beunschepen

Beunschepen vervoeren over het algemeen ballastzand of bagger. Een bijzondere eigenschap van een beunschip is dat deze kunnen laden bij een zuiger of ze zijn zelfzuigend. Deze schepen zijn zo ingericht dat het water – dat er met de lading ingezogen wordt – ook weer wegvloeit zonder dat het schip kan zinken.

Tankschepen

Tankschepen vervoeren gevaarlijke (‘natte’) stoffen. Het voordeel van deze vorm van transport is dat het veiliger is dan transport over de weg of per trein, waarbij het transport vaak door stedelijk gebied gaat. Bovendien moeten tankschepen aan zeer strenge eisen voldoen. Zij moeten bijvoorbeeld voorzien zijn van dubbele wanden zodat er bij een aanvaring geen lekkage van lading kan optreden.

Tankschepen kunnen diverse soorten lading vervoeren, zoals vloeistoffen, gassen en poedervormige producten. Er bestaan vier typen tankschepen:

  • Type N (normaal) – Dit zijn de traditionele tankschepen. De diesel en benzine voor onze auto’s wordt hier vaak mee vervoerd. Maar ook andere aardoliedestillaten of eetbare oliën gaan in deze schepen, hierbij zijn de tanks dan van roestvast staal.
  • Type C (chemie) – Dit type tanker moet voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen. De tanks zijn van roest vast staal. Deze tankers vervoeren zware chemie als fenol en zoutzuur.
  • Type G (gas) – Gastankers zijn vaak driedubbelwandig uitgevoerd. Naast de dubbele wanden die chemietankers ook hebben zijn deze schepen uitgerust met losse ronde tanks. De ronde vorm van de tank is de meest sterke constructie. Gastankers zijn extreem sterk en daardoor dus de meeste veilige manier van transport.
  • Poedertankers – Deze tankers lossen hun lading met pneumatische pompen (door middel van luchtdruk), omdat veel poeders de eigenschap hebben zich als vloeistof te gedragen wanneer deze zich onder een bepaalde druk bevinden.

Duw/sleepboten

Duwboten worden achter zogenaamde duwbakken geplaatst als aandrijving. De duwboot is een drijvende machinekamer met een compleet bemanningsverblijf en een stuurhut. Een duwboot met duwbakken ervoor wordt een duwstel genoemd en kan maximaal zes bakken duwen. De lading kan bestaan uit erts, kolen of graan, maar ook containers. Sleepboten worden gebruikt voor het slepen van onder andere pontons, baggermolens, elevatoren en drijvende kranen. Ook assisteren ze zeeschepen en duwstellen.

Passagiersschepen

Een passagierschip vervoert personen. Denk aan party- en rondvaartboten of veerdiensten. Een gemiddeld passagierschip heeft een capaciteit van rond de 100 passagiers.

Ro-ro schepen

Ro-ro staat voor roll-on-roll-off. Dit schip kan met een laadklep allerlei rollende lading aan boord nemen, zoals nieuwe auto’s en bestelbussen, vrachtwagens, maar ook bijvoorbeeld tractoren of legervoertuigen.

Lijkt het je interessant om te werken op één van de vele soorten binnenvaartschepen? Of misschien zoek je binnenvaart personeel? Een uitzendbureau voor de binnenvaart helpt je verder. Wij hebben een breed aanbod aan binnenvaart vacatures en een uitgebreid bestand van mensen die op zoek zijn naar een afwisselende functie. Heb je vragen over wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.

2018-06-25T12:32:11+00:00