Op zoek naar nautisch personeel? 5 tips voor een snelle invulling

Als je op zoek bent naar goedgekwalificeerd nautisch personeel, dan wil je natuurlijk dat deze vacatures zo snel mogelijk ingevuld worden. De continuïteit van je bedrijf hangt er immers vanaf. Zonder goede deksmannen, matrozen, stuurmannen en kapiteins kan een binnenvaartbedrijf niet optimaal functioneren. Het transport van de vele goederen die dagelijks over de Europese binnenwateren vervoerd worden, is van goed maritiem personeel afhankelijk. Wij geven je daarom 5 tips voor een snelle invulling van je nautsiche vacatures.

1. Zorg voor een goed netwerk

Een goed netwerk is goud waard als het aankomt op de werving van nautisch personeel. Het gebeurt namelijk heel vaak dat vacatures via-via ingevuld worden. Huidige medewerkers kunnen bijvoorbeeld in hun eigen sociale netwerk de vacatures onder de aandacht brengen. Maar ook oud-medewerkers hebben vaak nog waardevolle contacten waar je van kunt profiteren. Daarnaast loont het de moeite om goede relaties te onderhouden met maritieme opleidingen en brancheorganisaties.

2. Nautische vacatures: schrijf een wervende intro

Er staan op dit moment ontzettende veel binnenvaart vacatures open. Om op te vallen heb je dus wel wat meer nodig dan een standaard vacaturetekst. Zorg daarom voor een ijzersterke introductie die meteen de aandacht trekt van jouw ideale kandidaat. Zeker wanneer je online en via social media personeel werft, is dit ontzettend belangrijk. Een kandidaat beslist namelijk in een paar seconden of hij of zij doorklikt of niet. Onderzoek dus wat jouw doelgroep belangrijk vindt – bijvoorbeeld een goed salaris, veel vrije tijd of een goede werksfeer – en maak daar bij het uitzetten van nautische vacatures handig gebruik van.

3. Investeer in opleidingsplaatsen

Een goede manier om aan personeel te komen is door het aanbieden van stage- en opleidingsplaatsen. Dit vraagt om enige investering, maar op de lange termijn betaalt zich dit dubbel en dwars terug in de vorm van goed opgeleid en betrouwbaar personeel. Sinds enige tijd stijgt het aantal aanmeldingen voor binnenvaartopleidingen namelijk weer. De praktijkervaring zullen deze studenten echter aan boord moeten opdoen en de kans dat een student na zijn of haar opleiding ook daadwerkelijk aan de slag gaat bij het stagebedrijf is groot.

4. Maak gebruik van een uitzendbureau

Het werven van nautisch personeel is maatwerk en vereist kennis van de arbeidsmarkt, doelgroep en de ontwikkelingen in de branche. Daarom kiezen steeds meer organisaties ervoor om de werving en selectie van binnenvaartpersoneel uit handen te geven aan een gespecialiseerd uitzendbureau, zoals Quo Vadis. Het grote voordeel is dat je zo profiteert van een ruim aanbod aan direct inzetbaar, vakbekwaam binnenvaartpersoneel. Of je nu op zoek bent naar een flexibele oproepkracht of een werknemer voor een vast dienstverband.

5. Zorg voor naamsbekendheid

Niet alleen doen mensen graag zaken met bekenden, ook als het aankomt op de keuze voor een werkgever, kiest men liever voor een bedrijf dat men kent. Zorg er dus voor dat potentiële kandidaten je organisatie kennen en dat je bekend staat als een goede werkgever. Investeren in je employer branding wordt dit in recruitmentland genoemd. In het kort komt het erop neer dat je zorgt voor positieve publiciteit en zichtbaarheid. Bijvoorbeeld met een wervingscampagne waarbij je werknemers laat vertellen waarom het zo leuk is om bij jouw bedrijf te werken. Ook een goede website met duidelijke bedrijfsinformatie helpt daarbij.

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of wil je weten hoe wij je kunnen helpen bij de invulling van jouw maritieme vacatures? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie. Wij zijn je graag van dienst!

Leave a Reply