De geschiedenis van de binnenvaart: ook het heden wordt ooit verleden

Tijdens een bezoek aan het Rijksmuseum bent u ongetwijfeld geïnteresseerd in de afkomst van de kunstwerken. Wellicht heeft u tijdens een stedentrip ook weleens een stadstour geboekt onder begeleiding van een deskundige gids die het verleden van desbetreffende plaats mooi tot leven bracht. Ook het uitpluizen van een stamboom spreekt bij velen tot de verbeelding. De gemene deler bij deze voorbeelden? We zijn best nieuwsgierig naar de geschiedenis. Hoe die eruitziet met betrekking tot de binnenvaart? In ieder geval rijk en indrukwekkend.

Overgang van hout naar ijzer en staal: ijkpunt in de historische binnenvaart

Een belangrijk ijkpunt binnen de geschiedenis van de binnenvaart is de overgang van houtbouw naar ijzer- en staalbouw. Deze omwenteling kwam aan het begin van de 20ste eeuw tot stand. Na verloop van tijd werden er steeds meer stalen en ijzeren schepen gebouwd, totdat de houtvariant alleen nog voor vissersschepen overbleef. Met de verandering van materiaalkeuze stond de binnenvaart letterlijk en figuurlijk steviger op de kaart. Een andere mijlpaal is de ontwikkeling van gemotoriseerde schepen. Dat kwam in dezelfde periode als de materiaalupgrade nog slechts mondjesmaat op gang. Het was in die tijd voornamelijk nog weggelegd voor vermogende en vooruitstrevende binnenvaartschippers. Het gros koos echter voor een goedkopere oplossing. Het installeren van een zijschroef aan een dekmotor of het varen met een opduwer, een klein schip met ingebouwde motor dat achter een groter type werd gebonden, waren daarbij veelgekozen methoden. Pas rond 1920 raakt de zeilvaart echt op zijn retour. Dat had enerzijds te maken met het conservatisme onder schippers en anderzijds met de roerige economische tijd in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. Vanwege brandstofschaarste kende de zeilvaart langer dan gedacht na die tijd toch nog een opleving.

Innovatie in de geschiedenis van de binnenvaart: dynamiek en diversiteit

Vandaag de dag volgen technologische ontwikkelingen zich sneller dan ooit op. Innoveren is het credo, ook in de binnenvaart. Alles wat vandaag gebeurt, is op termijn ook weer een voetnoot in de geschiedenisboeken. Hoe mooi is het om deel uit te maken van de binnenvaart van nu, die ooit weer tot het verleden behoort? Dynamiek, collegialiteit en diversiteit is in ieder geval gegarandeerd. Het leven aan boord is leerzaam en verre van saai. Quo Vadis heeft de meest uiteenlopende binnenvaart vacatures bij diverse opdrachtgevers.Te denken valt aan grote rederijen, maar ook aan particuliere scheepseigenaren. Voor wie toekomst ziet in tankvaart, containervaart, droge lading, bunkering, beunvaart of bijvoorbeeld duwvaart liggen de kansen voor het oprapen. Dit geldt voor zowel jongeren, degenen die al over ervaring beschikken en zij-instromers. Voor wie graag wil, liggen er alle kansen om in de binnenvaart te werken. Zodat u over ettelijke jaren, bij het bereiken van de pensioenleeftijd, uw kleinkinderen kan vertellen over hoe het er rond 2020 allemaal aan toeging in de binnenvaart.

Nieuwsgierig geworden? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Leave a Reply