Wat is het verschil tussen een lichtmatroos, matroos en volmatroos?

Werken in de binnenvaart is een afwisselend en zo nu en dan avontuurlijk beroep. Je moet uit het juiste hout gesneden zijn om te kunnen werken op een schip. Je moet zelfstandig kunnen werken en je moet er tegen kunnen om langer van huis te zijn. Als je last hebt van heimwee, dan is een baan in de vaart niet echt iets voor jou. Er zijn allerlei functies die je kunt bekleden op een schip. Opleiding en ervaring maken dat een bepaalde vacature bij je past. Binnen het vak matroos heb je diverse niveaus. Maar wat is nu het verschil tussen een lichtmatroos, volmatroos en matroos?

Lichtmatroos

Een lichtmatroos is de functie die je bekleedt als je als starter aan de slag gaat op een schip in de binnenvaart. De functie van lichtmatroos is dezelfde als die van deksman. Als je begint met werken op een binnenvaartschip en je volgt geen opleiding, dan start je als deksman. Na drie jaar ervaring (vaartijd) ben je officieel matroos. Je moet minimaal 16 jaar oud zijn om als deksman op een schip te beginnen. Als lichtmatroos ben je een startende werker in de binnenvaart en volg je de officiële beroepsopleiding. Je mag daarom één jaar jonger zijn (dus 15 jaar). Juist omdat je net start

wordt er niet van je verwacht dat je werk verricht met grote eigen verantwoordelijkheden. Je begint met de basiswerkzaamheden die er voorhanden zijn aan boord van een binnenvaartschip en je wordt actief begeleid/aan het werk gezet door de schipper. Denk daarbij aan het aan- en afmeren van het schip (touwen vastzetten en losmaken). Ook ondersteun je de schipper bij het laden, lossen en onderhouden (schuren, bikken en verven) van het schip.

Matroos

Als matroos wordt er van je verwacht dat je zo goed als alle werkzaamheden op een binnenvaartschip zelfstandig kunt uitvoeren. Aan de hand van je ervaring en kennis doe je verschillende werkzaamheden. Deze zijn gelijk aan die van een lichtmatroos, met het verschil dat jij de werkzaamheden zelfstandig uitvoert. Verder ben je verantwoordelijk voor het verrichten van kleine reparaties op het schip. Specifieke werkzaamheden die gelden voor bepaalde typen schepen zijn onder andere het aan- en afkoppelen van de bakken in de duwvaart, stackeren van containers op containerschepen en het aan- en afkoppelen van slangen in de tankvaart. Je kunt matroos worden met of zonder afgeronde beroepsopleiding. Zonder opleiding moet je minimaal 19 jaar zijn. Bovendien moet je ervaring hebben. Dit houdt in dat je een vaartijd van minimaal drie jaar moet hebben als lid van de dekbemanning in de binnenvaart of minimaal één jaar in de binnenvaart  (aangevuld met twee jaar zeevaart, kustvaart of visserij). De snelste manier om matroos te worden is door het volgen van een opleiding voor het beroep.

Volmatroos

Als volmatroos heb je al flink wat ervaring opgedaan. Er wordt van je verwacht dat je met alle in het verleden opgedane kennis en ervaring in staat bent om zelfstandig inzetbaar te zijn bij alle werkzaamheden op een schip. Als volmatroos op een binnenvaartschip voer je verschillende taken uit en ben je de aangewezen persoon om de schipper te assisteren bij werkzaamheden op het schip. Deze taken zijn onder meer het verlenen van ondersteuning bij het laden en lossen, het verrichten van onderhoud zoals reparaties, schuren, verven, roestvrij maken en het schoonhouden van het schip. Verder help je mee bij het aan en afmeren van het schip (touwen vastzetten en losmaken). Met genoeg ervaring is het mogelijk om door te groeien naar een functie als volmatroos.

Ervaring en opleiding zorgen dus voor het verschil in de drie functies. Qua Vadis Personeelsdiensten heeft verschillende scheepsvaart vacatures met onder andere bovenstaande functies. Heb je belangstelling hiervoor of wil je meer informatie? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

2018-07-12T15:52:46+00:00