Zelf personeel werven of uitbesteden, wat is aan te raden?
Je wilt zo snel mogelijk het juiste binnenvaartpersoneel vinden om jouw bedrijf te versterken. Dit kun je natuurlijk zelf doen, maar de werving en selectie van nieuwe medewerkers kost veel tijd. Tijd die je wellicht niet hebt. Een andere optie is het wervingsproces uitbesteden, maar ook daar zijn risico’s aan verbonden. Om te bepalen wat in jouw situatie de beste keuze is, is het belangrijk om te weten wat de voor- en nadelen zijn van beide mogelijkheden.
Zelf personeel werven is kostbaar
Het invullen van scheepvaart vacatures is een kostbare aangelegenheid. Zowel qua tijd als qua geld. Als binnenvaartondernemer kom je dan al snel in een onmogelijke spagaat terecht. Zeker in de groeifase van je bedrijf. Om kosten te besparen wil je zoveel mogelijk zelf doen, maar tegelijkertijd ontbreekt het je aan de tijd en kennis om dit goed aan te pakken. Van het schrijven van een pakkende vacaturetekst tot het selecteren van geschikte kandidaten en het afnemen van sollicitatiegesprekken. Al met al gaat er veel tijd in zitten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het sturen van afwijzingsmails en het voldoen aan de privacywetgeving op dit gebied. Voor je het weet raak je de draad kwijt en ben je (te) veel tijd kwijt aan het wervingsproces. Tijd die je beter had kunnen besteden aan zaken waar je echt goed in bent.
Vacatures snel invullen
Een tekort aan personeel betekent dat je niet of maar moeilijk kunt voldoen aan de vraag van je klanten. Om te kunnen blijven groeien, heb je dus zo snel mogelijk goed gekwalificeerde deksmannen, matrozen, stuurmannen en schippers nodig. Liever vandaag nog dan morgen. Iedere dag dat jij immers zonder personeel zit, loop je omzet mis. Een gespecialiseerd binnenvaart uitzendbureau zoals Quo Vadis kan je hierin snel van dienst zijn. Wij beschikken over een ruim aanbod aan direct inzetbaar binnenvaartpersoneel. Of je nu op zoek bent naar een flexibele oproepkracht of een werknemer voor onbepaalde tijd.
Je werkgeversmerk versterken
Er is een grote krapte op de arbeidsmarkt als het gaat om nautisch personeel. Niet alleen aan boord, maar ook in de scheepsbouw, in havens en op het gebied van installatie- en elektrotechniek is er veel vraag naar vakmensen. Dit zorgt ervoor dat goede kandidaten de banen voor het uitzoeken hebben. Om je te onderscheiden van je concurrenten op de arbeidsmarkt is het daarom aan te raden om te bouwen aan een sterk werkgeversmerk. Dit doe je bijvoorbeeld met een goede wervingscampagne. Daarmee laat je niet alleen zien wat een geweldig bedrijf je bent, maar ook dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Win-win dus. Afhankelijk van de grootte van je onderneming kun je dit laten doen door je marketingafdeling, maar je kunt ook expertise van buitenaf inhuren. Bijvoorbeeld in de vorm van een interim adviseur of door een gespecialiseerd bureau in de arm te nemen. Een bureau dat de branche kent en begrijpt wat jouw onderneming drijft.
Personeel op uitzendbasis
Of je het werven van personeel dus beter zelf kunt doen of uitbesteden is afhankelijk van meerdere factoren en overwegingen. Startende ondernemers, snelgroeiende bedrijven en organisaties zonder eigen HR-afdeling doen er verstandig aan expertise van buitenaf in te schakelen. Beschik je zelf wel over de mensen en middelen om het wervingsproces in goede banen te leiden, dan is dat in veel gevallen de meer voor de hand liggende keuze. Maar ook dan kun je profiteren van de dienstverlening van een gespecialiseerd uitzendbureau. Bijvoorbeeld wanneer je het prettig vindt om personeel op uitzendbasis in dienst te hebben. Het uitzendbureau zorgt dan niet alleen voor de werving en selectie van het personeel, maar ook voor de begeleiding en scholing van de vakmensen die bij jou aan de slag gaan.
Wil je meer informatie over onze dienstverlening en werkwijze? Of heb je snel, goed geschoold en gemotiveerd maritiem personeel nodig? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.