Het gemiddelde salaris van een matroos in de binnenvaart

Werken in de binnenvaart is afwisselend en veelzijdig, maar ook hard werken. Als matroos aan boord van een binnenvaartschip moet je met een paar collega’s veel werk verzetten. Dat werk gaat altijd door; ook ’s nachts, in het weekend en op feestdagen. Afhankelijk van waar je werkt, ben je vaak meerdere dagen onderweg. Soms tot wel twee weken. Daar staat tegenover dat je de andere twee weken vrij bent, maar wel kunt rekenen op een volledig maandsalaris. Maar wat verdient een matroos in de binnenvaart nu gemiddeld? Wij hebben het antwoord.

Cao voor de binnenvaart

Als je wilt werken in de binnenvaart, dan heb je vandaag de dag niet meer te maken met een cao. Sinds 2013 is deze cao niet meer verplicht maar wordt nog wel vaak aangehouden als leidraad of indicatie. Vanaf 2013 wordt deze cao jaarlijks twee keer aangepast door Centraal Bureau voor de Rijn- & Binnenvaart. Een cao is een collectieve arbeidsovereenkomst waarin afspraken zijn vastgelegd die gelden voor iedereen die werkt in een bepaalde bedrijfstak. Dit zijn bijvoorbeeld afspraken over werktijdenvakantiedagenpensioenregelingen en regelingen bij ziekte. Ook afspraken over het salaris vallen vaak onder een cao. Naast een cao krijgt iedere werknemer een eigen arbeidsovereenkomst waarin individuele afspraken staan.

Loonschalen

De loonschalen worden ieder jaar bijgesteld door Centraal Bureau voor de Rijn & Binnenvaart aan de hand van prijsstijgingen en het wettelijk minimumloon. In deze tabellen wordt rekening gehouden met je leeftijdfunctie en vaarschema. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen werken op een motortankschipeen motorvrachtschip en sleep- en duwboten.

Werktijden

We hadden het er al even over: in de binnenvaart worden vaak veel uren gemaakt. Daar hoort geen 9 tot 5 mentaliteit bij. Als de kapitein je ’s nachts wakker maakt omdat je moet helpen aanmeren, dan moeten je collega’s wel op je kunnen rekenen. Samenwerken en een aanpakkersmentaliteit zijn dus erg belangrijk. Hoe de samenstelling van de bemanning precies is, hangt af van de grootte van het schip en het aantal uur dat per dag wordt gevaren. In veel gevallen werk en woon je voor een aaneengesloten periode aan boord. Veel rederijen hanteren namelijk een continurooster. Het kan echter ook zijn dat je bijvoorbeeld in de bevoorrading of bij een sleepdienst werkt. Dan ga je ’s avonds gewoon naar huis.

Het salaris van een matroos in de binnenvaart is dus afhankelijk van verschillende factoren. Ben je benieuwd wat jij kunt verdienen? Kijk dan in de loontabellen voor 2018. Bij Quo Vadis Personeel schalen wij alle werknemers volgens deze richtlijnen in. Voor meer informatie of als je vragen hebt over werken in de binnenvaart, kun je gerust contact met ons opnemen.

Leave a Reply