Moeite met de invulling van maritieme vacatures? 4 tips
Heb je moeite met het invullen van maritieme vacatures? Je bent zeker niet de enige. Hoewel het aantal aanmeldingen op de opleidingen weer iets lijkt te stijgen, is de vraag naar goed geschoold maritiem personeel is nog steeds ongekend groot. Niet alleen schippers en stuurmannen zijn nodig, ook voor matrozen is er volop werk in de binnenvaart. Wij geven je 4 tips in de zoektocht naar maritiem personeel.
1. Onderhoud goede contacten met toekomstige, huidige en oud-medewerkers
Om de juiste mensen aan je te binden, moet je in de eerste plaats natuurlijk wel gevonden worden. Dat doe je enerzijds door te werken aan je bekendheid als werkgever en anderzijds door goede contacten te onderhouden met toekomstige, huidige en oud-werknemers. Die huidige en oud-medewerkers zorgen namelijk voor gratis mond-op-mond reclame in hun netwerk. Mits je relatie met hen goed is natuurlijk. Het onderhouden van een netwerk met toekomstige medewerkers is vaak lastiger. Want hoe weet je hen te vinden? Om te beginnen bij de onderwijsinstellingen natuurlijk! Het is daarom van belang om zichtbaar te zijn op studiemarkten, voorlichtingsdagen en evenementen voor studenten van de maritieme opleidingen. Ook het aanbieden van stageplaatsen is een goed idee om toekomstige stuurmannen, matrozen en schippers aan je te binden.
2. Zorg dat je (online) gevonden wordt om maritieme vacatures te vervullen
Met alleen even snel een vacaturetekst online zetten om je scheepvaart vacatures te vervullen, ben je er tegenwoordig nog niet. Om in deze digitale wereld goed gevonden te worden, moet je ervoor zorgen dat toekomstige medewerkers ook op internet eenvoudig naar jouw bedrijf navigeren. Maak in je vacatureteksten daarom handig gebruik van veelvoorkomende zoektermen onder je doelgroep, zorg voor zichtbaarheid en interactie op social media en investeer in een goede website.
3. Werf buiten de gebaande paden
Steeds meer zij-instromers weten hun weg naar de maritieme sector te vinden. Daar kun je op inspelen met een wervingscampagne specifiek gericht op deze doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan mensen uit de bouw, techniek of de offshore sector. Mensen die met hun specifieke kennis en vaardigheden bovendien een waardevolle toevoeging kunnen zijn in de binnenvaart of zeevaart. Daarbij is het slim om je te verdiepen in die doelgroep. Wat zoeken zij in een baan en wat vinden ze belangrijk? Een vast contract, een goed pensioen, veel vrijheid en uitdaging in hun werk? Speel daar handig op in met een op maat gemaakte wervingscampagne.
4. Zet de expertise van een uitzendbureau voor de binnenvaart in
Heb je zelf niet de tijd of middelen om te investeren in de zoektocht naar nieuw personeel? Dan is het de moeite waard om een gespecialiseerd uitzendbureau voor de binnenvaart in te schakelen. Quo Vadis is zo’n uitzendbureau. Wij beschikken over een ruim aanbod van direct inzetbaar nautisch personeel. Bovendien investeren wij in onze mensen door ze voortdurend te begeleiden en te zorgen voor goede scholing en bijscholing. Zo weet u zeker dat uw nieuwe medewerkers vakwerk leveren en u er geen omkijken naar heeft.
Ben je op zoek naar goed gekwalificeerd maritiem personeel en wil je meer weten over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn je graag van dienst!